در دیدار علمای لبنان با رییس بنیاد عاشوراء تشریح شد؛

همگرایی شیعه و سنی در عزاداری حسینی، سلفی‌ها را دیوانه کرد

حجت الاسلام والمسلمین «حسان عبدالله» رئیس هیئت اجرایی تجمع علمای مسلمان لبنان و «شیخ زهیر جعید» هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی این کشور با آیت الله «محمدحسن اختری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا دیدار و گفتگو کردند.

بنیاد بین المللی عاشوراء:

حجت الاسلام والمسلمین «حسان عبدالله» رئیس هیئت اجرایی تجمع علمای مسلمان لبنان و شیخ دکتر «زهیر جعید» هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی این کشور با آیت الله «محمدحسن اختری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا دیدار و گفتگو کردند.

* رزمندگان دیگر جانشین فرماندهان شهید می شوند و مقاومت ادامه دارد

در این دیدار که صبح امروز یکشنبه اول مهر 1403 برگزار شد، شیخ حسان عبدالله با اشاره به جنایات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان گفت: «نتانیاهو» این عملیات را برای این آغاز کرد که اهالی شمال سرزمین های اشغالی به خانه‌های خود بازگردند اما نتیجه این شد که اهالی حیفا هم آواره شده‌اند.

وی درباره انفجار پیجرها و حمله به ساختمان ها در بیروت هم گفت: در این حملات، تعدادی از فرماندهان شهید شدند؛ اما رزمندگان دیگری جانشین آنها شدند و مقاومت ادامه دارد.

این روحانی شیعه لبنانی با تأکید بر اینکه “باید مراقب فتنه انگیزی بود” تصریح کرد: در نبردهای قبل، هر گاه که پیروزی‌ به دست آمد دشمن تلاش کرد تا با ایجاد فتنه آن پیروزی‌ را از بین ببرد. یک بار فتنه‌ ترور «رفیق حریری» را ایجاد کردند؛ یک بار گروه های تکفیری همچون داعش را ایجاد کردند و جنگ داخلی سوریه را به راه انداختند. اکنون نیز به دنبال ایجاد فتنه هستند.

* علمای اهل سنت لبنان در همه محافل سوگواری محرم شرکت کردند

حجت‌الاسلام حسان عبدالله در این دیدار، به همگرایی علمای شیعه و سنی در موسم عزاداری حسینی گذشته در لبنان هم پرداخت و گفت: در ایام عاشورا «مضیف الوحدة الاسلاميه» را در بیروت ایجاد کردیم که در آن علاوه بر توزیع غذا به وسیله علمای شیعه و سنی، برنامه‌های سخنرانی هم داشتیم که ۷۰۰هزار دنبال‌کننده داشت. تکفیریون از این برنامه بسیار ناراحت شدند.

وی با ذکر اینکه “مسأله امام حسین(ع) و عاشوراء، راه وحدت است نه راه تفرقه” ادامه داد: تجمع علماء در عزاداری‌های محرم در دیگر شهرها هم بسیار فعال بود و در همه محافل سوگواری حزب‌الله، از بیانات علمای اهل سنت بهره بردیم.

رئیس هیئت اجرایی تجمع علمای مسلمان لبنان افزود: سپس در ایام اربعین، ۶۰ نفر از علمای اهل سنت به وسیله تجمع علمای مسلمان لبنان به عراق رفتند و علاوه بر زیارت امام حسین(ع) در برنامه‌های موکب نداء الاقصی مشارکت کردند. این کار سلفی‌ها را دیوانه کرد.

حجت‌الاسلام حسان عبدالله درباره ناراحتی مفتیان وهابی گفت: سلفی‌ها و تکفیری‌ها می‌گفتند که علمای اهل سنت با شرکت در این برنامه‌ها از مذهب خارج شده‌اند! ما در پاسخ گفتیم: “این شما هستید که با این حرف‌ها به اهل سنت افتراء می‌زنید؛ چون اهل سنت به پیروی از رسول‌الله(ص) همه از دوستداران امام حسین(ع) هستند”.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز اربعین درباره مبارزه مستمر جبهه حسینی و جبهه یزیدی هم اشاره کرد و گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین «سید حسن نصرالله» هم گفت که جبهه یزیدی هم اکنون نیز وجود دارد و اسرائیل در این جبهه است. «یحیی سنوار» هم گفت که ما یا پیروز می شویم یا حماسه کربلاء تکرار می‌شود.

وی در پایان با اعلام آمادگی برای همکاری با بنیاد بین‌المللی عاشوراء پیشنهاد کرد: تجمع علماء و بنیاد فعالیت های مشترکی در لبنان درباره عاشورا و اربعین داشته باشند.

* آمادگی علمای اهل سنت جهان برای همکاری با بنیاد بین‌المللی عاشوراء در زمینه‌های مشترک

در ادامه این جلسه، شیخ زهیر جعید نیز در سخنانی از وحدت علمای سنی و شیعه در لبنان سخن گفت.

هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان درباره لزوم گسترش ارتباطات بین امت هم تصریح کرد: امسال از انصار الله یمن با ما تماس گرفتند و دعوت کردند تا در کنفرانس بزرگ میلاد پیامبر(ص) در این کشور شرکت کنیم که ما هم یک لایحه بزرگ برای آن همایش فرستادیم.

این عضو اهل تسنن تجمع علمای مسلمان لبنان برای همکاری در زمینه‌های مشترک با بنیاد بین‌المللی عاشوراء هم اعلام آمادگی کرد و گفت: هم‌اکنون علمای اهل سنت در قاره های مختلف جهان فعال هستند می‌توانند در این زمینه‌های مشترک فعالیت کنند.

* جمع‌آوری و تنظیم فهرست شخصیتهای غیر مسلمانی که درباره امام حسین(ع) اثری خلق کرده‌اند

آیت الله اختری هم با خیر مقدم و ابراز خشنودی از این دیدار، با اشاره به برنامه آتی بنیاد بین‌المللی عاشوراء در “جمع‌آوری و تنظیم فهرست شخصیتهای غیر مسلمانی که درباره امام حسین(ع) اثری خلق کرده‌اند” گفت: اگر شما هم شخصیت هایی از ادیان، مذاهب و طوایف مختلف که در این زمینه کار کرده‌اند می شناسید، به ما معرفی کنید.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با اشاره به همکاری های این بنیاد با نهادهای همسو، “كنفرانس امام حسين(ع)؛ ميراث دار انبياء و از تبار اوصياء” که از سوی مؤسسه وارث الانبیاء (وابسته به آستان مقدس حسینی) برگزار می شود را به مهمانان لبنانی معرفی کرد و از آنها خواست تا اندیشمندان شیعه و سنی لبنان را تشویق به شرکت در این کنفرانس علمی نمایند.

رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ریاست جمهوری همچنین با اعلام پشتیبانی از مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین، گفت: ما در روز 16 مهر 1403 (مصادف با  7 اکتبر) “همایش کودک فلسطینی” را برگزار می کنیم که همزمان با اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی است. این همایش که هر ساله برای گرامیداشت شهید «محمد الدرة» و دیگر کودکان شهید فلسطین برگزار می شود امسال با حضور مهمانانی از 25 کشور خواهد بود. از اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان هم دعوئت می کنیم که در این برنامه  مشارکت کنند.

شایان ذکر است که در این دیدار، آقای «حسن خاکرند» معاون امور بین الملل و حجت الاسلام «حسینی عارف» معاون هنر و رسانه بنیاد بین المللی عاشوراء نیز حضور داشتند.

برای دیدن تصاویری از این دیدار ایـنـجـا را کلیک کنید.

……………………….
پایان پیام/ 101

لینک کوتاه