وبینار جهانی بودن نهضت امام حسین(ع) - 4

شیخ الرفاعي: آیا عزاداری برای امام حسین(ع) از نظر اهل سنت “مشروع” است؟

الشيخ مؤمن مروان الرفاعي

روابط عمومی بنیاد بین‌المللی عاشوراء:

در آستانه حلول ماه محرم 1445 (1403 ش. – 2024 م.) و آغاز سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سلسله وبینارهای بنیاد بین‌المللی عاشوراء به مناسبت این ایام آغاز شد.

نخستین وبینار این سلسله با عنوان “عالمیة نهضة الإمام الحسین(ع) (به فارسی: جهانی بودن نهضت امام حسین(ع)) امروز جمعه 15 تیر 1403 و به زبان های عربی و انگلیسی برگزار شد و در آن، شخصیت‌هایی از کشورهای ایران، استرالیا و لبنان سخنرانی کردند و سرکار خانم «فاطمه السحمرانی» شاعر لبنانی نیز اجرای آن را بر عهده داشت.

سومین سخنران این نشست مجازی، شیخ «مؤمن مروان الرفاعي» نماینده بنیاد بین المللی عاشوراء در استرالیا بود که در ابتدای سخنان خود، از مدیران بنیاد و حاضران در وبینار تشکر کرد.

 

هر سال که عاشورا تکرار می شود، شبهات رسانه ای دباره این مناسبت و نیز درباره عزاداری آن بین شیعه و سنی مطرح می شود

درباره حلیت یا حرمت این مناسبت

و درباره اصل این اندیشه

برخی می گویند که این امر بدعت است و مخالف شریعت و باطل است

من به عنوان یک عالم اهل سنت از لبنان می گویم که ما از عکار در شمال لبنان تا ضاحیه در جنوب، برای امام حسین(ع) عزاداری می کنیم

روحی، وجدانی، دینی، اجتماعی

ابعاد مختلف دارد که همه آن به اسلام خدمت می کند

به خاطر دوست داشتن پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

ما به ذریه و اهل بیت پیامبر(ص) متمسک هستیم

«ترمذی» و «ابن ماجة» و «احمد» نقل کرده اند که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَأنا مِنْ حُسَیْنٍ؛ أحَبَّ اللَّهُ مَنْ أحَبَّ حُسَیْناً؛ حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الأسْباط».

حسین منی یعنی او فرزند و نوه من است؛ و «أنا من حسین» یعنی دین حسین و فرهنگ حسینی همان دین و فرهنگی محمد بن عبداالله(ص) است.

«ترمذی» از جابر بن عبدالله انصاری و نیز طبرانی در کتاب خود روایت کرده است: «رأیت رسول الله فی حجته یوم عرفة وهو علی ناقته القصواء یخطب فسمعته یقول یا ایها الناس انی قد ترکت فیکم ما ان اخذتم به لن تضلوا کتاب الله وعترتی اهل بیتی…» یعنی: رسول خدا(ص) را در حجة الوداع در روز عرفه دیدم که بر ناقه قصوای خود سوار بود و خطبه می‌خواند. شنیدم که می‌فرمود: ‌ای مردم، همانا من چیزی را بین شما بر جای می‌گذارم که اگر تسلیم آن بوده و بدان عمل کنید هرگز گمراه نخواهید شد. آن کتاب خدا و عترت، یعنی اهل بیت من است»

مسلم در صحیح خود آورده است که: پیامبر اکرم در غدیر خم خطبه ای خواند و فرمود: «ألا أيُّهَا النّاس، فَإِنَّما أنَا بَشَرٌ يوشِكُ أن يَأتِيَ رَسولُ رَبّي فَاجيبَ، وأنَا تارِكٌ فيكُم ثَقَلَينِ: أوَّلُهُما كتابُ اللّهِ فيهِ الهُدى والنّورُ، فَخُذوا بِكتابِ اللّهِ واستَمسِكوا بِهِ». سپس فرمود: «وأهلُ بَيتي، اذَكِّرُكُمُ اللّهَ في أهلِ بَيتي، اذَكِّرُكُمُ اللّهَ في أهلِ بَيتي، اذَكِّرُكُمُ اللّهَ في أهلِ بَيتي.»

و أهل بیت یک فرد، فرزندان و نوه ها و نسل او هستند.

از ابوبکر حدیث حسن است:

«والذی نفسی بیده لقرابة رسول الله أحب إلیّ ان اصل من قرابتی.» «قسم به خدایی كه جانم در دست اوست، در نزد من خويشاوندي پیامبر خدا قطعاً نسبت به خويشاوندي خودم محبوبتر است كه با آنان مراودت داشته باشم».

وی همچنین گفت: «ارقبوا محمداً في أهل بیته،‌ أي احفظوه فیهم فلا تؤذوهم». یعنی: حضرت محمد(ص) را در مورد اهل بیت او رعایت کنید؛ یعنی حرمت او را حفظ کنید و اهل بیتش را اذیت نکنید.

وی تصریح کرد: این روایات را خواندم تا اهل سنت بیش و پیش از شیعیان به فرهنگ عاشوراء متمسک شوند.

پیامبر(ص) فرمورد هر مسلمانی مؤمن نیست چون ایمان درجه بالایی دارد. پیامبر فرمود مؤمن نیستید مگر وقتی که اهل بیت من را دوست داشته باشید. باید پیامبر را به خاطر خدا دوست داشته باشیم.

ان الله اصطفی بنی اسرائیل واصطفی من بني هاشم

وصیت پیامبر را داریم و احادیث فراوانی داریم

ای مسلمامنان، مطمئن باشید که این مسأله، مسأله ای فردی نبود که در یک زمان بین پیروان امام حسین(ع) و دشمنان او بود؛ بلکه نزاعی بین کسانی بود که حرب با خدا و رسول الله داشتند.

اگر همین شعر یزید را ببینیم که یا خودش آن را سرود یا شاعر دیگری در مجلس او سرود و او سکوت کرد، خلاصه اهداف:

لیت أشیاخی ببدر شهدوا …

یعنی او انتقام جنگ بدر و کفار قریش را از پیامبر(ص) گرفت و در پایان شعر هم منکر اصل وحی و اسلام شد.

وحدت اسلامی که امام حسین(ع) می خواست امروز با اتحاد انجام می شود و همین جلسه امروز ما تجلی این وحدت است.

مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان که با صهیونیست ها مبارزه می کنند از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند که از عاشوراء درس گرفته بود.

امام خامنه ای امروز فکر و اندیشه امام حسین0ع) را رهبری می کند و ما همه سربازان اسلام و لایت هستیم و اگر ماه را در دست چپ تا وحدت و مقاومت را کنار بگذاریم این کار را نخواهیم کرد.

 

الرجل

 

وی درباره نکته اول گفت:

اظهار کرد:

هم اشاره کرد و  تصریح نمود:

وی سپس برای استشهاد به این امر، روایاتی که بزرگان اهل سنت در کتب حدیثی و تاریخی خود نقل کرده اند را خواند:

ابن اندیشمند اسلامی ادامه داد:

در پایان سخنانش،

شایان ذکر است که بنیاد بین المللی عاشوراء تاکنون بیش از 50 همایش مجازی (وبینار) با حضور شخصیت های مختلف از کشورهای گوناگون و در مناسبت های مختلف برگزار نموده است.

………………….
پایان پیام/ 101

لینک کوتاه