بنیاد بینالمللی عاشوراء:
آیت الله محمدحسن اختری در «وبینار بینالمللی مشروعیت عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام» که بنیاد بینالمللی عاشورا با همکاری مرکز امت واحده به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و با حضور تنی چند از علماء و شخصیتهای برجسته جهانی برگزار کرد، درباره مشروعیت عزاداری از دیدگاه قرآن مجید و روایات پیامبر اکرم(ص) و نیز فرمایشات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در باره مشروعیت گریه و عزاداری و اثرات آن، به جایگاه و منزلت اهل بیت(ع) و امام حسین علیه السلام در قرآن مجید و روایات پیامبر اشاره و اظهار کرد: واقعه جانگداز کربلا قلب همه مسلمانان و مؤمنان به خدا را جریحه دار ساخت که هر روز این داغ بیشتر میگردد و ملتهای جهان با برپایی مراسم متنوع سوگواری یاد و خاطره امام حسین(ع) و واقعه کربلا را گرامی میدارند و این فرصتی است برای تحقق وحدت میان مسلمین و آزادگان جهان که همه به مظلومیت فرزند پیامبر و قیام ایشان علیه ظلم و گمراهی بنیامیه و یزید اذعان دارند.
وی افزود: رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از تعالیم اسلام و قیام عاشورا و بانگرشی واقعبینانه و بصیرت عالمانه ضروری است تا کرامت انسانی و آزادی از دست رفته توسط استعمارگران غربی و عوامل مزدور آنان در منطقه باز گردانده شود.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی عاشوراء در پایان سخنان خود به مظلومیت ملتهای مستضعف در فلسطین و یمن و لبنان و سوریه و دیگر مناطق تحت ستم پرداخت و گفت: تنها راه نجات دفاع از مبارزات حق طلبانه آنان با الهام از مکتب امام حسین علیه السلام است.
مدیر مرکز امت واحده درباره مفهوم و فلسفه و مشروعیت عزاداری با استناد به خطبه های کوبنده و افشاکننده حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد جنایتکار و یزید فاسد و ظالم تصریح کرد: حضرت زینب(س) فرمود «ای یزید نمی توانی ذکر و منزلت ما اهل بیت را از بین ببرید و وحی و رسالت پیامبر را نابود سازی».
حجت الاسلام «سید فادی السید» وی افزود: هدف خروج امام حسین(ع) احیاء دین جدش بود که در آن شرایط تاریخی جوهر اسلام توسط بنیامیه و حاکمان غاصب مخدوش شده و ظلم و فساد و انحراف فرا گیر گشته بود.
وی با استناد به گفته (ماربین) فیلسوف آلمانی (امام حسین با کشته شدنش دین جدش را زنده کرد) تاکید کرد: برپایی مراسم عزاداری و احیای نمادهای عاشورا در جهان نوعی تبلیغ اسلام و رساندن پیام های روشنگرانه امام حسین علیه السلام است.
رئیس مرکز امت واحده همچنین گفت: ممنوعیت عزاداری در برخی از کشورهای عربی و یا اسلامی، مستبدانه و ظالمانه و نشان از ترس و هراس حاکمان غاصب از رسیدن پیام روشنگرانه و نجات بخش قیام حسینی است.
رئیس جماعت علمای عراق با اشاره به انواع عزاداری در قرآن و روایات، گفت: سوگواری و گریستن پیامبران از جمله حضرت یعقوب در فراق فرزندش یوسف و دیگر مصایب و سوگواری پیامبران نمونههایی از مشروعیت عزاداری است.
شیخ «خالد الملا» افزود: جایگاه و منزلت اهل بیت در قرآن و بخصوص در سوره مباهله در عبارت ندعوا (أنفسنا) آمده است، در زبان عرب انفس را به پسر عمو گویند و حضرت علی پسر عموی پیامبر و (ابناءنا) فرزندان ما یعنی امام حسن و امام حسین می باشند.
این روحانی اهل سنت ادامه داد: شعائر حسینی متضمن درسهایی از ظلم ستیزی و عدالتخواهی و مبارزه با شرک و فساد بود که این قیام برای برقراری توحید و ارزشهای اخلاقی و انسانی و احیاء دین جد بزرگوارش بود، هرکس خواهان پیروی از سیره پیامبر و امام حسین(ع) باشد باید با ظلم و استبداد مبارزه کند زیرا عشق به امام حسین علیه السلام و عزاداری در سوگ و شهادتش نوعی تقرب به خداوند متعال و نیز ایستادگی در برابر ظلم استکبار جهانی و پیروی از سیره نواده پیامبر اسلام است.
شیخ خالد الملا، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سوریه و یمن و همبستگی با مردم لبنان و دیگر ملتهای مستضعف درجهان را یک واجب شرعی و تکلیف الهی برشمرد و گفت: بدون مبارزه با استکبار، گریستن بر مصائب امام حسین سودی ندارد.
وی با انتقاد از برخی رژیمهای عربی و اسلامی که ادعای پیروی از دین محمد دارند و یا خود را دوستدار اهل بیت میدانند ولی با دشمن صهیونیستی غاصب سازش میکنند، گفت: با این اقدام خائنانه بار دیگر حسین را شهید می کنند و چهره اسلام را مخدوش می سازند.
رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان یکی دیگر از سخنرانان این وبینار بینالمللی مجازی بود که بر دو موضوع تاکید نمود:
1. تحلیل و بررسی واقعه عاشورا و کربلا از بعد انسانی و عواطف و احساسات قلبی
2. بررسی شرایط ناگوار و بحرانی جهان اسلام و لزوم پیروی از تعالیم اسلام و اهل بیت در رویارویی با تهدیدات و ظلم و ستم و بی عدالتی تحمیلی حکام مزدور بر امت اسلامی.
شیخ «غازی حنینه» افزود: عزاداری برای امام حسین و خاندان و اصحابش مخصوص شیعیان نیست بلکه اهل سنت و آزادگان جهان یاد و خاطره امام حسین و واقعه کربلا را گرامی می دارند زیرا این عشق و علاقه به اسلام و پیامبر است و کسانی که با برپایی سوگواری و گریستن مخالف و عناد دارند باید در ایمان خود به خداوند تجدید نظر کنند.
دکتر «بهاءالله کرمانی نژاد» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره نگارش مقاتل واقعة کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در طول تاریخ گفت: بیشترین کتاب های مقاتل از سوی مورخین اهل سنت نگاشته شده و این نشان می دهد که این واقعه جانگداز تاریخی و جاودان است.
رئیس شورای عالی پیروان اهل بیت در سنگال بر بعد معنوی قیام امام حسین علیه السلام تصریح کد: صبر و استقامت و آگاهی و بصیرت از درس های بسیار آموزنده این قیام است که باید مسلمانان و بخصوص ملتهای تحت ستم برای رهایی خود از آن بیاموزند.
شیخ «شریف امبالو» درباره افزایش گسترده عزاداری امام حسین علیه السلام در کشورهای آفریقایی گفت: مردم محروم و ستمدیده آفریقا با تاسی از تعالیم و قیام امام حسین علیه السلام که قیامی علیه بی عدالتی و ظلم بود، نشان میدهد که این امام را الگو و رهبر خود قرار داده اند.
شیخ بهاءالدین نقشبندی، رئیس طریقت نقشبندی اقلیم کردستان عراق بر نقش تاریخی قیام امام وحسین علیه السلام در ایجاد آگاهی و بیداری اسلامی و نشان دادن چهره اصیل اسلام و افشای سیاستهای ظالمانه و انحرافی خاندان بنی امیه تاکید کرد و گفت: فاجعه شهادت امام حسین علیه السلام یک فاجعه انسانی بزرگ در طول تاریخ است زیرا امام و و فرزندان و اصحاب خود را فدای دین نموده و بخاطر حفظ ارزشهای اسلامی و برقراری عدالت و کرامت انسانی و باز گرداندن مردم از گمراهی و ضلالت قیام نمود.
حجت الاسلام «رسول باقری نقده ای» پژوهشگر اسلامی نیز مطالبی در باره نقش رهبری وبیانات حکیمانه و روشنگرانه امام حسین علیه السلام در طول مسیر خود از مدینه تا کربلا پرداخت و نمونه هایی را بازگو نمود.
در پایان این وبینار بیانیهای که برگرفته از مطالب و مواضع سخنرانان این وبینار بود توسط خانم دکتر «طبوش» از لبنان قرائت گردید.
………………….
پایان پیام/ 101
لینک کوتاه
سوالات و نظرات